czwartek, 1 maja 2014

Wymiana oleju w silniku i w skrzyni biegów Megane II

Położenie korków oleju silnikowego i skrzyni biegów megane II
W ramach rozrywki w miniony weekend wymieniłem sobie oleje w skrzyni biegów i w silniku w moim Renault Megane II. Olej w silniku wymieniam standardowo co 20-30tys, u mnie to wychodzi co rok. W skrzyni biegów zmieniłem pierwszy raz przy przebiegu ~130tys.

Najpierw musiałem wybrać oleje. Do silnika wybrałem Elf 5W10 w klasie A3/B4 (najwyższa, ale nie paliwooszczędna). Do skrzyni biegów Total 75W80 (27PLN/1litr).

Jak to zrobiłem? Opowieść w punktach :) :


    Osłona silnika Megane II
  • Wjazd na kanał
  • Podniesieni maski i odkręcenie korka wlewu oleju do silnika (żeby potem płynnie wypływał)
  • Zejście do kanału, odkręcenie 6ciu śrub z łbem sześciokątnym 10 mm (jednej u mnie brakowało). Polecam odkręcać od przodu samochodu
  • Po zdjęciu zlokalizowałem spust oleju z silnika i ze skrzyni biegów, psiknąłem zapobiegawczo WD40 jakby miało być zapieczone :) (na foto)
  • Poszukałem korek wlewu oleju do skrzyni biegu. Znajduje się na tym elemencie do którego wkręcony jest korek, ale od przodu samochodu, jest koloru czarnego i wykonany z plastiku (na foto)
  • Przy ciepłym (ale nie gorącym!) samochodzie odkręciłem korek spustu oleju (kwadratowy klucz 8mm) i zlałem olej. Dałem mu z 5 minut na "wykapanie" się.
  • Odkręciłem filtr oleju znajdujący się też wkręcony w blok silnika od przodu samochodu. Musiałem użyć klucza do odkręcania, bo był dość mocno dokręcony. Z filtra wylało się tak z 50-100ml oleju dodatkowo, więc bądźcie na to gotowi, bo ja nie byłem ;)
  • Założyłem nowy filtr, smarując wcześniej uszczelkę zlanym olejem. Dokręciłem do lekkiego oporu a następnie jeszcze ok 3/4 obrotu.
  • Zakręciłem korek spustowy i wlałem ~4,5 l oleju (silnik 1.4 16V rocznik 2005)
Wymiana oleju w skrzyni:
Spuszczony olej ze skrzyni biegów
  • Odkręcić osłonę plastikową
  • Okręcić korek do nalewania (opisany wcześniej)
  • Odkręcić korek spustowy (klucz kwadratowy 8mm) i zlać olej.
  • Zakręcić korek spustowy.
  • Wlać za pomocą strzykawki, przez otwór wlewowy wstrzykujemy olej do momentu aż wypłynie z otworu (mi weszło ok. 2,5l, skrzynia chyba JH3)
  • Zakręcamy korek wlewowy.
  • Przykręcamy osłonę silnika
  • Wyjeżdżamy z kanału.
Świeży olej do skrzyni biegów
Praca była lekka i przyjemna, fajna odmiana od siedzenia przy adaptacjach akustycznych :)
Pamiętajcie o utylizacji oleju zgodnie z prawem i chroniąc środowisko!
Jakby ktoś miał pytania to śmiało pisać w komentarzach - jak będę potrafił odpowiedzieć, to pomogę :)