W ramach rozrywki w miniony weekend wymieniłem sobie oleje w skrzyni biegów i w silniku w moim Renault Megane II. Olej w silniku wymieniam standardowo co 20-30tys, u mnie to wychodzi co rok. W skrzyni biegów zmieniłem pierwszy raz przy przebiegu ~130tys.
Najpierw musiałem wybrać oleje. Do silnika wybrałem Elf 5W10 w klasie A3/B4 (najwyższa, ale nie paliwooszczędna). Do skrzyni biegów Total 75W80 (27PLN/1litr).
Jak to zrobiłem? Opowieść w punktach :) :
- Wjazd na kanał
- Podniesieni maski i odkręcenie korka wlewu oleju do silnika (żeby potem płynnie wypływał)
- Zejście do kanału, odkręcenie 6ciu śrub z łbem sześciokątnym 10 mm (jednej u mnie brakowało). Polecam odkręcać od przodu samochodu
- Po zdjęciu zlokalizowałem spust oleju z silnika i ze skrzyni biegów, psiknąłem zapobiegawczo WD40 jakby miało być zapieczone :) (na foto)
- Poszukałem korek wlewu oleju do skrzyni biegu. Znajduje się na tym elemencie do którego wkręcony jest korek, ale od przodu samochodu, jest koloru czarnego i wykonany z plastiku (na foto)
- Przy ciepłym (ale nie gorącym!) samochodzie odkręciłem korek spustu oleju (kwadratowy klucz 8mm) i zlałem olej. Dałem mu z 5 minut na "wykapanie" się.
- Odkręciłem filtr oleju znajdujący się też wkręcony w blok silnika od przodu samochodu. Musiałem użyć klucza do odkręcania, bo był dość mocno dokręcony. Z filtra wylało się tak z 50-100ml oleju dodatkowo, więc bądźcie na to gotowi, bo ja nie byłem ;)
- Założyłem nowy filtr, smarując wcześniej uszczelkę zlanym olejem. Dokręciłem do lekkiego oporu a następnie jeszcze ok 3/4 obrotu.
- Zakręciłem korek spustowy i wlałem ~4,5 l oleju (silnik 1.4 16V rocznik 2005)

Wymiana oleju w skrzyni:
- Odkręcić osłonę plastikową
- Okręcić korek do nalewania (opisany wcześniej)
- Odkręcić korek spustowy (klucz kwadratowy 8mm) i zlać olej.
- Zakręcić korek spustowy.
- Wlać za pomocą strzykawki, przez otwór wlewowy wstrzykujemy olej do momentu aż wypłynie z otworu (mi weszło ok. 2,5l, skrzynia chyba JH3)
- Zakręcamy korek wlewowy.
- Przykręcamy osłonę silnika
- Wyjeżdżamy z kanału.
Praca była lekka i przyjemna, fajna odmiana od siedzenia przy adaptacjach akustycznych :)
Pamiętajcie o utylizacji oleju zgodnie z prawem i chroniąc środowisko!
Jakby ktoś miał pytania to śmiało pisać w komentarzach - jak będę potrafił odpowiedzieć, to pomogę :)
Krutko zwiezle i na temat trochę gimnastyki i zawsze cos zaoszczędzone a i satysfakcja i pewność ze zrobione jak się należy i wlane to co powinno być.
OdpowiedzUsuńMi twoje informacje i zdjęcia bardżo pomogły dzięki
OdpowiedzUsuńtreściwie i konkretnie, dobry artykul! z olejów to ja bym dopowiedziala że spoko sie sprawdza np hyundai xteer, bardzo przyzwoity skład!
OdpowiedzUsuńtrzeba dbać o auto i dobór oleju jest tutaj mega ważny - sam wybrałem ten od hyundai xteer, bo to syntetyk i pasuje do każdego auta niezaleznie od przebiegu, wieku itd mam dzieki niemu silnik w lepszej formie, zapobiega zatarciom, przegrzaniu, no i nie jest drogi w porównaniu na rynku, także polecam jako wieloletni kierowca
OdpowiedzUsuń